torsdag 6 juni 2013

Att inte kunna hålla sig...



Ja. Jag erkänner. Jag kunde inte hålla mig.

Jag läste igenom Cat Bordhis bok "Personal Footprints for Insouciant Sock Knitters" på pendeltåget häromdagen och väl inne i stan kunde jag inte hålla mig från att köpa med mig lite "testgarn" hem... Nu har jag suttit och teststickat och än så länge går det rätt bra. Jag har gjort en tå, mätt upp för hälen och gjort ökningar för fotens omkrets på olika ställen. Jag har också klippt upp stickningen (!) och börjat sticka själva benet.

På bilden här så ser vi steget innan man klipper i stickningen. Man stickar först från tån (med hjälp av en alldeles fantastiskt smart uppläggning som är signerad Judy Becker, samma kvinna som uppfunnit Judy's Magic Cast-On) och efter man mätt sockan runt foten och gjort diverse ändringar längs vägen, så ser det ut såhär. Steget efter är att man plockar upp en maska mellan stickorna som man satt i stickningen och klipper upp den, sen är man redo att börja sticka benet på sockan.


Jag stickar med KnitPro-stickor (Karbonz) i storlek 2.75 mm och med garnet Supersocke, 6-ply från ONline. Ett nystan är 150 g och jag har delat upp det i 2 x 75 g och det kommer räcka mer än väl. Jag har skostorlek 45-46, och vanligtvis brukar man i garnaffärer få höra att ett sånt här nystan räcker till ett par sockor i storlek 42-43, men det beror ju naturligtvis på vilken typ av socka man stickar och om den har mönster eller strukturstickning av något slag osv.

I morgon fortsätter stickandet av sockbenet och jag hoppas kunna återkomma med bild på hur sockan ser ut på foten i morgon kväll eller så.

/ Stefan

1 kommentar: