onsdag 12 juni 2013

Garnleverans och nattlig garnfärgning


Garnleverans


Garnkorgen i Sundsvall borde vara en inspiration för de allra flesta onlinebutiker! Jag beställde garn därifrån på måndag morgon och kunde hämta det hos posten på tisdag eftermiddag. Hur smidigt som helst. Dessutom har de bra priser och en hel del garner som kan vara knepiga att hitta på andra ställen.
Det blev fyra ofärgade härvor sockgarn från Schoppel Wolle och en härva Malabrigo Sock i färgen Impressionist Sky.


Jag verkar vara inne i en period av att vilja sticka sockor nu, och det är ju bra, eftersom jag i ett svagt ögonblick för ett tag sedan lovade att jag skulle blogga om olika sätt att sticka sockor på osv. 

Nattlig garnfärgning


Jag är en utpräglad nattmänniska. Jag har väldigt svårt att gå upp tidigt på morgonen och är däremot hur pigg som helst på natten, eller i alla fall fram till fem-snåret på morgonen. Så även i kväll, även om jag måste upp tidigt i morgon då det är mycket att göra. 
Nåväl, jag ställde mig vid spisen och färgade lite garn, i alla fall. Det kan ju aldrig vara fel. :)

Att färga garn hemma på spisen är inte svårt. Allt man behöver är en kastrull som man inte är rädd om (och som man helst inte tänker laga mat i efteråt heller), en skål eller liknande, gärna i glas, för att lägga garnet i när man sköljer det, ättika, någon form av färg (karamellfärg funkar väldigt bra, men det finns många andra alternativ också) och ett par plasthandskar om man är rädd att få färgfläckar på sig. Jag brukar använda en matlagningstång för att hantera det varma garnet med, så jag slipper bränna mina händer. 

Jag använder ca. en matsked ättika per 2,5 dl vatten. När man färgar behöver man hetta upp garnet i färgbadet, för att färgen ska fastna. Färgar man ett garn som är 100% ull är det viktigt att hålla koll på temperaturen i vattnet, så att det inte blir för varmt och kokar, då man riskerar att garnet tovar sig. På samma sätt bör man vara försiktig med alltför snabba temperaturskillnader, samt att man inte rör garnet för mycket när det är blött, då alla dessa faktorer kan göra att det tovar sig. 
Garnet jag färgade nu är dock 75% superwash ull och 25% polyamid (nylon), så det är inte lika känsligt som ett garn som är 100% ull. 

Garnet började som en alldeles vanlig ofärgad härva sockgarn. 


Efter att ha legat i blöt i vatten och en skvätt vinäger, medan en stor kastrull stod och sjöd på spisen (vatten och vinäger, även det), så blandade jag lite gul karamellfärg (av amerikanskt märke - McCormick) och började med att färga hela härvan i en melerad saffransgul färg. 


För att ge den lite kontrast, så färgade jag den sedan med en blå färg. Blå och gul blir ju tillsammans grön, och mycket riktigt blev en del av garnet också grönt, även om en del av det blev blått och eftersom jag färgade det i en tvinnad härva på det här viset, så blev delar av garnet fortfarande gult. 


Sedan var det dags för ännu en färg. Den här gången blev det ordentligt med rött i färgbadet!


Efter det tog jag upp härvan och färgade den lite till med lite extra blått, för att få lite mer färg på de få ställen som fortfarande var vita. Slutresultatet blev följande spännande multifärgade härva:




Det ska bli väldigt spännande att sticka med den sedan, och jag längtar redan efter att få sätta igång och färga nästa härva garn! 

/ Stefan


5 kommentarer:

  1. Oj, går det att färga med karamellfärg! Hade jag ingen aning om, vad kul. Och sååå snygg härvan blev! Jättefin!

    Ha en bra dag!

    http://blogg.omakastengods.se/ (skriver min bloggadress här eftersom du inte har den funktionen att välja här under)

    SvaraRadera
  2. Underbart! Alldeles underbart. Det blev ett riktigt gladgarn.

    SvaraRadera
  3. Spännande..
    Detta vill jag pröva..
    Är det speciell karamellfärg??
    Var får man tag på detta i så fall..
    InKa

    SvaraRadera
  4. Lät du garnet ligga kvar i badet mellan varje färgning? Droppade du i den nya färgen direkt i badet?

    SvaraRadera
  5. Tack för ett jättebra tips! Det ska testas!

    SvaraRadera