måndag 10 juni 2013

KIP, garnshopping och sockor



KIP & garnshopping


Nu är vi inne i veckan som är World Wide Knit in Public Day (KIP). Det var från början bara en dag, men det blev svårt att organisera hela stickningsvärlden under en och samma dag, så nu har man utökat det till en hel vecka istället. Det innebär att det finns massa olika grupper som ses och stickar ute i offentligheten under den här veckan.
Jag var själv inblandad i planeringen av ett sådant evenemang i lördags, på Mariatorget i Stockholm. Tyvärr slutade det med att jag inte kunde vara med själv, men de bilder jag sett därifrån tyder på att det var väldigt trevligt och jag ser fram emot nästa del av KIP Stockholm 2013, som går av stapeln nu på lördag, den 15 juni, kl. 13-17, men då i Kungsträdgården.

Anledningen till att jag inte kunde gå till Mariatorget i går var att jag var tvungen att åka upp till mina föräldrar och hjälpa till i trädgården över helgen. Min sambo och jag satte oss i bilen och åkte upp i fredags kväll. I går, lördag, så behövde vi åka in till Gävle för att köpa lite grejer och så, och då kom vi på att vi nog borde kolla om det fanns någon garnbutik som hade öppet en lördag sådär, och det fanns det! Vi åkte till CentrumBoden i Bomhus centrum, Klockar-Calles gata 4. Där pågick ett KIP-evenemang för fullt och det fanns en hel massa garner att titta på och en massa trevliga människor att prata med. Efter att ha handlat fem nystan sockgarner och en hel del knappar, så lyckades vi göra det vi egentligen skulle göra och sedan åka hem till mina föräldrar igen.
CentrumBoden är en jättetrevlig butik med bra priser och jag kan verkligen rekommendera er som bor i eller råkar åka förbi Gävle att ta en sväng förbi där!

Sockor

Efter att ha stickat från tån, ökat och sedan minskat och tillslut också klippt lite i stickningen, ser nu min "discovery sock" ut på följande vis:


Jag har stickat en bit på skaftet och kommer nog inte göra det alltför långt eftersom detta egentligen bara är en test. Jag tänker dock sticka en likadan socka till, så att jag kan använda dem om jag känner för det så småningom. Ett halvt nystan garn räcker dessutom inte till så mycket mer än en socka, så det är nog lika bra att "sticka upp" det garnet till en andra socka också. 

Detta är alltså modellen från Cat Bordhis bok "Personal Footprints for Insouciant Sock Knitters", där man ritar av sin fot på en bit kartong och sedan stickar en testsocka (i boken kallad "doscovery sock") som man börjar från tån och sedan stickar längs med foten (man provar den hela tiden, för att se när man måste öka och minska), sedan gör man hälen och sedan klipper man upp ovansidan och stickar benet. Det var lite läskigt att klippa upp sockan, men det gick bra och jag känner mig inte alls orolig för att det ska gå upp eller så nu. Det känns väldigt stabilt och bra och det blev en snygg övergång också. 

Eftersom vi hade en del tid hos mina föräldrar nu och jag satt med fem nyinköpta nystan sockgarner, så började jag även på en testsocka till min mamma också. Den stickar jag i Kunstgarn från Hjertegarn och med stickor 2.5 mm. Jag hann göra tån, själva foten, hälen och klippa upp för benet samt göra några varv där också. Nu har jag dock samlat all information jag behöver för en socka i mammas storlek i den masktätheten, så nu kan jag sticka sockor till henne i vilket annat garn jag vill, så länge det har ungefär samma masktäthet som Kunstgarn. Om jag får en annan masktäthet så måste jag antingen räkna om mönstret eller göra en ny testsocka. 


Fördelen med den här sockstickningstekniken är att det är väldigt enkelt att få perfekt passform på sockan. Dessutom gör man alla ökningar och så på undersidan av foten, så man kan lätt göra ett mönster på sockan och hitta på alla möjliga personliga grejer, vilket ju är kul. 
Nackdelen är att om man vill byta till ett annat garn, som ger en helt annan masktäthet, så måste man antingen räkna om mönstret (vilket spontant känns lite krångligt, men går ju absolut att göra) eller sticka en ny testsocka, vilket i sin tur betyder att man måste ha personens fot i närheten tills man kommit till att  börja sticka själva benet på sockan. Det är med andra ord en svår metod att använda sig av om man vill överraska någon med ett par sockor som en present, förutsatt att man då inte bor tillsammans med personen i fråga och kan prova sockan på dem när de sover utan personen vaknar... 


Jag har nu fått upp ögonen för det här med att färga sockgarner, så...så småningom kommer det kanske ett inlägg med lite info och experimenterande kring det också. Vi får se. :)

/ Stefan


1 kommentar:

  1. Så spännande med sådana personliga strumpor, och va snygga din blev!
    Varit sugen på att skaffa mig den boken och prova på, får se om det är något jag kan göra så småningom. Tycker det är så roligt att sticka strumpor hittills =)

    SvaraRadera