måndag 3 juni 2013

Kofta, garnshopping och väntan...


Kofta


Nu är det väldigt länge sedan jag skrev ett inlägg här och det har flera olika anledningar, men nu är jag här igen och ett inlägg håller på att ta form. Hoppas ni ska tycka det är intressant och/eller bra. :)

Jag stickar en kofta. Den är till min systerson som nyligen fyllt sex månader. Det är väldigt praktiskt att ha syskonbarn att sticka till, då man kan testa nya tekniker och sånt på de små kläderna som ju går rätt snabbt att sticka. Jag är inne på att börja designa saker själv och det känns praktiskt att börja med små saker som barnkläder då. Sedan kan man ju egentligen bara förstora mönstret och göra en vuxenvariant om man vill och om man tycker att det blev snyggt.

Jag började med att rita upp på ett ungefär hur jag vill att koftan ska se ut när den är färdig.


Sedan stickade jag en provlapp, beräknade masktätheten och bestämde mig för hur jag skulle sticka koftan. Jag har valt att sticka den nedifrån och upp och att sticka höger och vänster framstycke och bakstycket tillsammans, så att jag slipper sy ihop koftan i sidorna sedan. När jag kommer upp till ärmarna kommer jag sticka alla tre delarna för sig.
Sedan beräknade jag antalet maskor jag behöver för de olika delarna och började sticka.


Jag skriver en beskrivning av hur jag gör under tiden jag stickar, så att jag kan gå tillbaka och se vad jag gjort senare och även dela med mig av beskrivningen till andra. 

I nuläget har jag stickat upp till där ärmhålen ska börja, och jag hoppas kunna sticka klart bak- och framstyckena inom ett par dagar eller så. 


Garnet jag stickar i kommer från Sublime Yarns och heter Cashmere Merino Silk DK och är 116 meter per 50 g och består av 75% merino, 20% silke och 5% cashmere. Det är ett otroligt mjukt garn och är inte alls stickigt. Det är inte heller sådär "ullvarmt" som många garner kan vara, och som man kanske vill ha till ett plagg till en vuxen som är tänkt att ha på sig under jackan på hösten eller vintern, men i det här fallet vill jag få fram något lite svalare som inte är för varmt att ha på sig även en sval sommarkväll. 


Garnshopping


I helgen åkte min sambo och jag upp och hälsade på mina föräldrar. De bor strax söder om Gävle och i går, söndag, så tog vi en tur med bilen för att titta på lite gamla ställen där släktingar bott. Ett av de första ställena vi åkte till var Jädraås, som inte ligger speciellt långt från Ockelbo. Det tog inte speciellt länge innan vi fick se en skylt om en garnaffär som dessutom skulle vara öppen, och vi stannade till och gick in. Vi hade hamnat på jättetrevliga Tallbo Garn i Jädraås, som för närvarande har öppet på söndagar, då man också har stickcafé. Ingen av oss hade med oss någon stickning, så vi nöjde oss med att "bara" handla. 
Det fanns en massa helt fantastiska garner (till jättebra priser dessutom!) och det blev en ganska ordentlig hög som fick följa med hem. 


Om ni bor eller råkar vara i närheten, så kan jag verkligen rekommendera ett besök till Tallbo Garn! De har som sagt för närvarande bara öppet på söndagar, men det går alldeles utmärkt att ringa innan och komma förbi någon kväll i veckan också. Det är en jättemysig hemma-hos-butik som verkligen är värt ett besök (de tar dessutom kort!). 


Väntan...


Sedan var det ju det här med väntan. Jag väntar och väntar på Cat Bordhis bok "Personal Footprints for Insouciant Sock Knitters". Jag är verkligen taggad och vill börja sticka sockor nu med en gång, men boken har inte kommit än och jag är verkligen så nyfiken på den här tekniken och vill inte "slösa" garn och energi på att sticka ett par "vanliga" sockor, utan jag försöker hålla ut till boken kommer, så jag äntligen får testa det här spännande och smarta sättet att sticka sockor på! 

Hoppas ni alla har det bra och att allt går bra med stickningen!

Stefan

1 kommentar:

  1. Jag blir så imponerad av att du "snor" ihop ett mönster bara sådär. Det ska bli spännande att se koftan växa fram.

    SvaraRadera