tisdag 4 juni 2013

Mer shopping och en väntan som äntligen (!) är över


Shopping


För tre år sedan öppnade garnaffären Litet nystan och nu firar man detta genom att hela veckan ge rea på olika saker. I går var det 20% rabatt på Färgkraft Pälsblend (som jag tidigare stickat en sjal i, som jag tänkte återkomma om senare i det här inlägget), Noro Silk Garden och Noro Sekku. I dag var det 15% rabatt på hela KnitPro-sortimentet, och jag passade på att komplettera stickparken här hemma lite, men några olika storlekar och utbytbara spetsar och sånt.
Resten av veckan bjuder på rabatter på danska Geilsk och Hanne Falkenberg (onsdag), Palino, Pallas och Pimabomuld (fredag) och slutar på lördag med 15% rabatt på Litet nystans eget handmålade garn.

Litet nystan ligger på Sankt Paulsgatan 20. Man åker lättast dit med tunnelbanans röda linje, station Mariatorget. När man stigit av tåget tar man uppgången mot Mariatorget och sedan är det mer eller mindre bara runt hörnet (eller runt ett par hörn, om man ska vara petig).


Jag gillar Litet nystan för den trevliga servicen och det väldigt fina garnutbudet! Jag gillar generellt inte affärer som kanske mer eller mindre bara säljer garner från DROPS (som har en del bra garner, men som också har en del inte fullt lika bra garner, vilket jag tänkte återkomma om senare i ett garnrecensions-inlägg), vilket känns lite fantasilöst och "fattigt". Litet nystan har verkligen fina grejer och det är inte speciellt ofta jag kan gå in där utan att "råka" köpa något! :)


Sjalen som jag stickat i Färgkraft Pälsblend är designad av Alexandra Beck och heter "Murcía". Den finns som gratismönster på Ravelry om man klickar här. Jag stickade min variant i färgen "Glam Goth" och det gick åt nästan en hel härva garn, kanske kan det som blev över räcka till ett par små handledsvärmare men det är nog lite tveksamt...




En väntan som äntligen (!) är över


Så damp den tillslut ned i brevinkastet - Cat Bordhis bok Personal Footprints for Insouciant Sock Knitters! Jag har läst igenom den och tänkte börja sticka en sk. "discovery sock" antingen i kväll eller i morgon. Det är en spännande teknik och det ska bli spännande att se hur sockan och mönstret växer fram! Jag kommer naturligtvis att blogga om den under resans gång. 



/ Stefan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar