lördag 27 juli 2013

Garnfärgning & Brigade / Yarn dyeing & Brigade


Garnfärgning

Eftersom det är värmebölja och man inte orkar göra så mycket så har jag i dag tvättat och förberett tio härvor sockgarn för färgning. Jag har inte tänkt färga dem alla nu med en gång, men jag ville ändå tvätta dem och torka dem så att de är klara att bara ta fram och färga när andan faller på. 
Det här garnet består av ull och nylon och kommer från Viola Schavon Exklusiva Garner i Gnarp. 


Jag tvättade garnet med Y3, som är ett milt tvättmedel som kommer i små påsar om 10 g. Nu hänger garnet på tork ute på balkongen. 


Brigade

Nu börjar den äntligen bli färdig! Tröjan Brigade av Todd Gocken behöver bara få en dragkedja i halsen så är den helt klar sen! Jag har fäst alla trådar och allt annat är färdigt!
Jag har tänkt skriva ett inlägg om hur man (eller jag, i alla fall) fäster blixtlås i mina stickade plagg, och det kommer så snart det blir svalt nog att jag orkar sitta med den varma ulltröjan i famnen en stund. 


Vad stickar ni på i sommar? Stickar ni svala bomulls- och linplagg eller gör ni som jag och svettas med varma ylleplagg? 

Sticka lugnt!

/ Stefan



Yarn dyeing

Since we're in the middle of a heat wave and you really don't have the energy to do much I've been washing a preparing ten hanks of sock yarn today. I'm not going to dye them all at once, but I still wanted to wash and dry them so that they're ready to take out and dye whenever I feel like it later. 
This is a wool/nylon blend from Viola Schavon Exklusiva Garner in Gnarp. 


I washed the yarn using Y3, which is a mild detergent that comes in little bags of 10 grams. The yarn is now hung up to dry on the balcony. 


Brigade

It's almost finished now! The sweater Brigade by Todd Gocken only needs a zipper installed in the neck and then it's finished! I've woven in all the ends and everything else is done!
I'm going to write a blog entry about how you (or I, at least) install zippers into my knitted garments and that'll happen as soon as it gets cool enough for me to be able to sit with this warm wool sweater in my lap and work on it.


What are you knitting this summer? Are you knitting cool cotton or linnen garments or are you doing what I'm doing and sweating away with warm wool things? 

Happy knitting!

/ Stefan





1 kommentar:

  1. Jag har, tvingad av den italienska sommarvärmen, tillfälligt gått över till bambu! Skönt och svalt, men samtidigt lite roligare än bomull...

    SvaraRadera