tisdag 16 juli 2013

Vulpix och sommarlov / Vulpix and summer holidays



Vulpix

Sedan jag skrev här på bloggen sist har jag både hunnit påbörja och avsluta sjalen Vulpix av Stephen West. Det är en sjal med förkortade varv och där man använder sig av sk. "japanska förkortade varv". Min tanke var att jag skulle sticka upp några provlappar och göra en förklaring av den här tekniken till det här blogginlägget, men eftersom jag har ganska mycket annat än stickning på gång just nu och vet att jag inte kommer kunna blogga så mycket den närmaste veckan så får det bli lite längre fram. 
Sjalen Vulpix stickas med två olika färger och jag valde att sticka den i garnet Fame från Marks & Kattens och garnet Fame Trend från samma företag. Dock var jag inte helt nöjd med mitt garnval, då det här garnet kändes lite för tunt för den här sjalen, plus att jag inte riktigt gillade färgerna. Men, jag gjorde klart sjalen ändå. 
När jag skulle blocka den så upptäckte jag att det inte fanns ett enda utrymme i lägenheten som var stort nog, så det fick bli att jag hängde upp den på tvättlinan och så fick den torka i vinden där. Det gick bra det med, då den här sjalen inte direkt består av några komplicerade spetsmönster som ska sträckas ut för att komma till sin rätt. 


Sommarlov

Bloggandet blir som ni kanske märkt lite långsammare nu på sommaren. Det är för att jag har andra saker på gång, men också för att det i solen och värmen är svårt att motivera sig till att sitta med en varm ullstickning i knät, även om det ju är kul att sticka och så. Men håll ut - det kommer bli mer bloggande snart! 

Sticka lugnt!

/ Stefan


Vulpix

Since my last blog entry I've both started and finished the shawl Vulpix by Stephen West. This is a shawl that calls for knitting short rows in the Japanese style. It was my ambition to knit up some samples and explain this technique in the blog entry but since there's a lot of other things than knitting going on right now and I know that I won't be able to blog much the coming week that's going to have to happen in the future. 
You knit the Vulpix shawl in two different colours and I chose "Fame" from Marks & Kattens and "Fame Trend" from the same company. I wasn't totally happy with my choice of yarn though. This yarn felt a bit too thin for this shawl plus I didn't really like the colours. But, I still finished the shawl. 
When I was about to block it I discovered that there wasn't a single space in the flat that was big enough for it, so I hung it up on the clothesline on the balcony and it could dry in the wind. It worked out fine, since this shawl doesn't have any complicated lace pattern that needs blocking to show properly. 


Summer holidays

As you might have noticed, it's a bit further in between the blog entries now that it's summer. It's partly because I have a lot of other things going on and partly because the sun and the heat makes it hard to motivate oneself to sitting with a warm wool knitting in the lap, even if I enjoy the actual knitting. Hang in there - I'll soon be writing more often! 

Happy knitting!

/ Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar