lördag 31 augusti 2013

Fortsatta mössexperiment / Continued hat experiments



Fortsatta mössexperiment


Efter att ha blivit färdig med den lila mössa så bestämde jag mig för att direkt kasta mig på att sticka nästa mössa. Den här gången med en mer modifierad kant längst ned och med andra proportioner mellan de räta och aviga varven, samt med lite justering vad gäller maskantal (med andra ord är nästan allt annorlunda). 


För att slippa sticka aviga maskor i en himla massa varv, så satte jag i går kväll och försökte komma på ett sätt att kunna vända och byta garn, samtidigt som jag vänder arbetet ut och in, så att jag på så sätt kan sticka räta maskor på alla varv. Det var lättare sagt än gjort, eftersom det blir ganska fula hål i stickningen om man bara vänder och börjar sticka åt det andra hållet. Det här löste jag genom att modifiera tekniken w&t (wrap and turn), som jag har tänkt göra ett inlägg om i dagarna. Det är ett sätt att stänga igen såna här hål, som bildas när man stickar förkortade varv (dvs att man vänder innan man kommit till slutet av varvet, eller som i det här fallet när man stickar runt, när man vänder mitt i alltihop). 


Man kan se att det har hänt något där, men det är i alla fall bättre än stora hål i stickningen, tycker jag. 

Nu är det några justeringar till som ska göras, innan jag kan sätta mig och göra ett verkligt mönster av det här. Det ska bli jättekul och jag hoppas det kommer finnas folk som kommer vilja sticka det sedan också! :)

Sticka lugnt!

/ Stefan



Continued hat experiments


After having finished the purple hat I decided to leap into knitting the next hat. This version har a modified brim at the bottom and the proportions between the knit parts and the purl ridges have been changed, plus some adjustments regarding the amount of stitches (in other words, I've changed almost everything). 


To not have to purl a lot of rows, I sat down last night to figure out a way to turn and to change yarn at the same time as turning the work inside out, so that I can knit all rows. That was easier said than done, since you get quite ugly and large gaps in your knitting if you just turn around and start knitting the other way. I found a solution in modifying the w&p (wrap and turn) technique, which I've been thinking about making a blog entry about at some point during the coming days. It's a way of closing up the gaps that you get from knitting short rows (i.e. turning before the end of the row, or as in this case, just turning in the middle of the whole thing).


You can see that something's been going on there, but it's still a lot better than large gaps in the knitting, I think. 

There are some more adjustments to be made before I can sit down and make this into a pattern. I'm really looking forward to it and I hope there are some people out there who will want to knit this later on, too! :)

Happy knitting!

/ Stefan

1 kommentar:

  1. Hvis du googler "no purl garter stitch in the round" finner du enda en fiffig måte å slippe å strikke avige masker :) Fin blogg forresten!

    SvaraRadera